• Gratis verzending
  • Al meer dan 1 miljoen studenten bestelden hier

Handboek schriftkennis (EP40810020)

Hamerling, Ben & Scholten, Astrid

9789491838323 - Handboek schriftkennis (EP40810020)

Artikelomschrijving

Een boek over het Westerse schrift in het onderwijs Regelmatig verschijnen boeken voor en over het handschriftonderwijs. Totnogtoe waren deze altijd gebaseerd op de aanname, dat een goede letter uit het oefenen van bewegingen voortkwam. Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heeft dat echter al vanaf 1983 bestreden. In dit boek worden de consequenties hiervan uit de doeken gedaan. Ook werd verondersteld dat jonge kinderen eerst grote bewegingen moesten oefenen, waarna ze pas konden beginnen met fijne bewegingen. Wetenschappelijk onderzoek liet meer dan tien jaar geleden zien dat ook dit niet het geval is. De auteurs hebben laten zien, dat fijne en nauwkeurige grafische vaardigheden al vanaf zeer jonge leeftijd gestimuleerd en geoefend kunnen worden. In dit boek worden totaal nieuwe wegen gewezen om kinderen vanaf het begin te leren hoe je met een goede houding en een juiste greep nauwkeurig kunt werken op papier. Dit noemen we de grafo-cognitieve werkwijze. Uit onderzoek van de auteurs bleek ook dat kinderen hierdoor een goed grafisch zelfvertrouwen ontwikkelen. Dit is een van de belangrijkste voorwaarden om het schrijven te leren. Het je verwerven van schrift is geen natuurlijke ontwikkeling. Schrift is een cultureel bepaalde code, die goed moet worden geÔnstrueerd en nauwkeurig moet worden nageleefd. Leesbaarheid is, bij gebrek aan werkbare criteria, geen uitgangspunt. Leesbaarheid is slechts een automatisch gevolg van goede lettervormgeving. Van†dit laatste zijn wËl goede criteria beschikbaar. Deze zijn cognitief overdraagbaar en heel goed aan kinderen uit te leggen. Voorwaarde is dan wel dat de leerkracht op de hoogte is van de specifieke kenmerken van het Westerse schrift. In dit boek worden alle verbanden tussen de eigenschappen van het Westerse schrift, met het accent op het handgeschreven schrift, aan de hand van vele voorbeelden verduidelijkt. Het uitgangspunt is, dat IEDER KIND zonder een uitgesproken handicap of beperking onder deskundige en vaar

Specificaties

Auteur Hamerling, Ben & Scholten, Astrid
ISBN/EAN 9789491838323
Druk 5
€ 39,54
Verwachte bezorgdatum: 10-12
5% korting op je studieboeken?
Bij aanschaf van 2 of meer verschillende Nederlandse boeken krijg je bij ons altijd 5% korting!

Artikelomschrijving

Een boek over het Westerse schrift in het onderwijs Regelmatig verschijnen boeken voor en over het handschriftonderwijs. Totnogtoe waren deze altijd gebaseerd op de aanname, dat een goede letter uit het oefenen van bewegingen voortkwam. Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heeft dat echter al vanaf 1983 bestreden. In dit boek worden de consequenties hiervan uit de doeken gedaan. Ook werd verondersteld dat jonge kinderen eerst grote bewegingen moesten oefenen, waarna ze pas konden beginnen met fijne bewegingen. Wetenschappelijk onderzoek liet meer dan tien jaar geleden zien dat ook dit niet het geval is. De auteurs hebben laten zien, dat fijne en nauwkeurige grafische vaardigheden al vanaf zeer jonge leeftijd gestimuleerd en geoefend kunnen worden. In dit boek worden totaal nieuwe wegen gewezen om kinderen vanaf het begin te leren hoe je met een goede houding en een juiste greep nauwkeurig kunt werken op papier. Dit noemen we de grafo-cognitieve werkwijze. Uit onderzoek van de auteurs bleek ook dat kinderen hierdoor een goed grafisch zelfvertrouwen ontwikkelen. Dit is een van de belangrijkste voorwaarden om het schrijven te leren. Het je verwerven van schrift is geen natuurlijke ontwikkeling. Schrift is een cultureel bepaalde code, die goed moet worden geÔnstrueerd en nauwkeurig moet worden nageleefd. Leesbaarheid is, bij gebrek aan werkbare criteria, geen uitgangspunt. Leesbaarheid is slechts een automatisch gevolg van goede lettervormgeving. Van†dit laatste zijn wËl goede criteria beschikbaar. Deze zijn cognitief overdraagbaar en heel goed aan kinderen uit te leggen. Voorwaarde is dan wel dat de leerkracht op de hoogte is van de specifieke kenmerken van het Westerse schrift. In dit boek worden alle verbanden tussen de eigenschappen van het Westerse schrift, met het accent op het handgeschreven schrift, aan de hand van vele voorbeelden verduidelijkt. Het uitgangspunt is, dat IEDER KIND zonder een uitgesproken handicap of beperking onder deskundige en vaar

Specificaties

Auteur Hamerling, Ben & Scholten, Astrid
ISBN/EAN 9789491838323
Druk 5