• Gratis verzending
  • Al meer dan 1 miljoen studenten bestelden hier

Handboek Jeugdhulpverlening

Grietens, Hans

9789463797191 - Handboek Jeugdhulpverlening

Artikelomschrijving

Inhoud Inleiding Johan Vanderfaeillie, Hans Grietens & Bea Maes 15 Literatuur 21 1 Kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen Hans Grietens, Guy Bosmans & Dieter Baeyens 23 1.1 Inleiding 24 1.2 Wat zijn gedrags- en emotionele problemen? 25 1.2.1 Terminologie 25 1.2.2 Aandachtspunten bij het definiëren van gedrags- en emotionele problemen 26 1.2.2.1 Het ontwikkelingsperspectief 26 1.2.2.2 De continuümgedachte 26 1.2.2.3 De context 27 1.2.2.4 De informant 27 1.3 Classificatie van gedrags- en emotionele problemen 28 1.3.1 Klinisch-psychiatrische classificatiesystemen 28 1.3.2 Empirisch-statistische classificatiesystemen 30 1.4 Epidemiologisch onderzoek naar gedrags- en emotionele problemen bij kinderen en jongeren 32 1.5 Etiologie van gedrags- en emotionele problemen 35 1.5.1 Hoe zien verklaringsmodellen eruit? 35 1.5.2 Biologische factoren 37 1.5.3 Leerervaringen 39 1.5.4 De invloed van biologische factoren en leerervaringen op de ontwikkeling van gedrags- en emotionele problemen 43 1.6 Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen 45 1.6.1 Onderkennende of classificerende diagnostiek 46 1.6.2 Verklarende diagnostiek 46 1.6.3 (Be)handelingsgerichte diagnostiek 47 1.7 Behandeling van gedrags- en emotionele problemen 47 1.7.1 Algemene aspecten van behandeling 48 6 HANDBOEK JEUGDHULPVERLENING DEEL 1 1.7.2 Theoretische perspectieven op behandeling 49 Literatuur 53 2 Kinderen en jongeren met een leerstoornis Pol Ghesquière & Wied Ruijssenaars 59 2.1 Leerstoornissen zijn specifieke leerproblemen 60 2.2 Definitie en classificatie 61 2.3 Prevalentie van leerstoornissen 64 2.4 Comorbiditeit met andere stoornissen 65 2.5 Oorzaken van leerstoornissen 68 2.5.1 Genetische benadering 68 2.5.2 Neuro(psycho)logische benadering 69 2.5.3 Cognitieve benadering 72 2.6 Diagnostiek 75 2.7 Behandeling 78 Aanbevolen literatuur 81 Referenties in de tekst 81 3 Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking Bea Maes, Sara Nijs & Petri Embregts 87 3.1 Inleiding 88 3.2 De

Specificaties

Auteur Grietens, Hans
ISBN/EAN 9789463797191
Druk 1
€ 45,00
Verwachte bezorgdatum: 14-12
5% korting op je studieboeken?
Bij aanschaf van 2 of meer verschillende Nederlandse boeken krijg je bij ons altijd 5% korting!

Artikelomschrijving

Inhoud Inleiding Johan Vanderfaeillie, Hans Grietens & Bea Maes 15 Literatuur 21 1 Kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen Hans Grietens, Guy Bosmans & Dieter Baeyens 23 1.1 Inleiding 24 1.2 Wat zijn gedrags- en emotionele problemen? 25 1.2.1 Terminologie 25 1.2.2 Aandachtspunten bij het definiëren van gedrags- en emotionele problemen 26 1.2.2.1 Het ontwikkelingsperspectief 26 1.2.2.2 De continuümgedachte 26 1.2.2.3 De context 27 1.2.2.4 De informant 27 1.3 Classificatie van gedrags- en emotionele problemen 28 1.3.1 Klinisch-psychiatrische classificatiesystemen 28 1.3.2 Empirisch-statistische classificatiesystemen 30 1.4 Epidemiologisch onderzoek naar gedrags- en emotionele problemen bij kinderen en jongeren 32 1.5 Etiologie van gedrags- en emotionele problemen 35 1.5.1 Hoe zien verklaringsmodellen eruit? 35 1.5.2 Biologische factoren 37 1.5.3 Leerervaringen 39 1.5.4 De invloed van biologische factoren en leerervaringen op de ontwikkeling van gedrags- en emotionele problemen 43 1.6 Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen 45 1.6.1 Onderkennende of classificerende diagnostiek 46 1.6.2 Verklarende diagnostiek 46 1.6.3 (Be)handelingsgerichte diagnostiek 47 1.7 Behandeling van gedrags- en emotionele problemen 47 1.7.1 Algemene aspecten van behandeling 48 6 HANDBOEK JEUGDHULPVERLENING DEEL 1 1.7.2 Theoretische perspectieven op behandeling 49 Literatuur 53 2 Kinderen en jongeren met een leerstoornis Pol Ghesquière & Wied Ruijssenaars 59 2.1 Leerstoornissen zijn specifieke leerproblemen 60 2.2 Definitie en classificatie 61 2.3 Prevalentie van leerstoornissen 64 2.4 Comorbiditeit met andere stoornissen 65 2.5 Oorzaken van leerstoornissen 68 2.5.1 Genetische benadering 68 2.5.2 Neuro(psycho)logische benadering 69 2.5.3 Cognitieve benadering 72 2.6 Diagnostiek 75 2.7 Behandeling 78 Aanbevolen literatuur 81 Referenties in de tekst 81 3 Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking Bea Maes, Sara Nijs & Petri Embregts 87 3.1 Inleiding 88 3.2 De

Specificaties

Auteur Grietens, Hans
ISBN/EAN 9789463797191
Druk 1