• Gratis verzending
  • Al meer dan 1 miljoen studenten bestelden hier

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

9789085601098 - Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Artikelomschrijving

Inhoud Voorwoord 11 Inleiding 13 HOOFDSTUK 1 Trauma en veerkracht bij kinderen 19 Inleiding 19 1.1 Wat is trauma? 20 1.2 Wat is veerkracht? 22 1.3 Verschillende vormen van trauma 24 1.4 Onderzoek naar meegemaakte ingrijpende gebeurtenissen bij basis schoolleerlingen 26 1.5 Welk gedrag kunnen getraumati seerde kinderen laten zien? 29 1.6 Postt raumati sche stressstoornis 31 1.7 Samenvatti ng 34 HOOFDSTUK 2 Mogelijke oorzaken van trauma 35 Inleiding 35 2.1 Optelsom van stressoren 36 2.2 Trauma door kindermishandeling 37 2.2.1 Hoe vaak komt kindermishandeling voor? 38 2.2.2 Verschillende vormen van kindermishandeling 39 2.2.3 Risicofactoren en beschermende factoren met betrekking tot kindermishandeling 42 2.2.4 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling 46 2.3 Trauma bij nieuwkomers 48 2.3.1 Nieuwkomers uit Midden- en Oost-Europese landen 50 2.4 Opgroeien in armoede 51 2.4.1 Stress bij ouders 53 2.5 Trauma door racisme 54 2.5 Trauma bij kinderen met een (verstandelijke) beperking 57 2.6 Trauma bij jonge kinderen 58 2.7 Samenvatti ng 60 HOOFDSTUK 3 De ontwikkeling van de hersenen 61 Inleiding 61 3.1 Ervaringen vormen de hersenen 62 3.2 Het belang van herhaling en vaste routines 64 3.3 De structuur van de hersenen 66 3.3.1 De hersenstam 66 3.3.2 Het limbisch gebied 66 3.3.3 De cortex 68 3.4 De samenwerking tussen de verschillende delen van de hersenen 70 3.5 Zelfregulatie 71 3.6 Gehechtheid 73 3.7 Samenvatting 77 HOOFDSTUK 4 De effecten van trauma en toxische stress op de ontwikkeling van kinderen 79 Inleiding 79 4.1 Verschillende soorten stress en stressreacties 80 4.1.1 Neutrale prikkels worden triggers 81 4.2 Stressreacties: vechten, vluchten of bevriezen 83 4.2.1 Hyper-arousal 84 4.2.2 Hypo-arousal 86 4.2.3 Window of tolerance 88 4.3 Hersenen in de overlevingsstand 91 4.4 De negatieve uitwerking van toxische stress op cognitieve functies 94 4.4.1 Gebrekkige executieve functies 94 4.4.2 Gebrekkige geheugenfuncties 95 4.4.3 Gebrekkig functioneren van taal 95 4.5 G

Specificaties

ISBN/EAN 9789085601098
Druk 5
€ 40,99
Verwachte bezorgdatum: 23-06
5% korting op je studieboeken?
Bij aanschaf van 2 of meer verschillende Nederlandse boeken krijg je bij ons altijd 5% korting!

Artikelomschrijving

Inhoud Voorwoord 11 Inleiding 13 HOOFDSTUK 1 Trauma en veerkracht bij kinderen 19 Inleiding 19 1.1 Wat is trauma? 20 1.2 Wat is veerkracht? 22 1.3 Verschillende vormen van trauma 24 1.4 Onderzoek naar meegemaakte ingrijpende gebeurtenissen bij basis schoolleerlingen 26 1.5 Welk gedrag kunnen getraumati seerde kinderen laten zien? 29 1.6 Postt raumati sche stressstoornis 31 1.7 Samenvatti ng 34 HOOFDSTUK 2 Mogelijke oorzaken van trauma 35 Inleiding 35 2.1 Optelsom van stressoren 36 2.2 Trauma door kindermishandeling 37 2.2.1 Hoe vaak komt kindermishandeling voor? 38 2.2.2 Verschillende vormen van kindermishandeling 39 2.2.3 Risicofactoren en beschermende factoren met betrekking tot kindermishandeling 42 2.2.4 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling 46 2.3 Trauma bij nieuwkomers 48 2.3.1 Nieuwkomers uit Midden- en Oost-Europese landen 50 2.4 Opgroeien in armoede 51 2.4.1 Stress bij ouders 53 2.5 Trauma door racisme 54 2.5 Trauma bij kinderen met een (verstandelijke) beperking 57 2.6 Trauma bij jonge kinderen 58 2.7 Samenvatti ng 60 HOOFDSTUK 3 De ontwikkeling van de hersenen 61 Inleiding 61 3.1 Ervaringen vormen de hersenen 62 3.2 Het belang van herhaling en vaste routines 64 3.3 De structuur van de hersenen 66 3.3.1 De hersenstam 66 3.3.2 Het limbisch gebied 66 3.3.3 De cortex 68 3.4 De samenwerking tussen de verschillende delen van de hersenen 70 3.5 Zelfregulatie 71 3.6 Gehechtheid 73 3.7 Samenvatting 77 HOOFDSTUK 4 De effecten van trauma en toxische stress op de ontwikkeling van kinderen 79 Inleiding 79 4.1 Verschillende soorten stress en stressreacties 80 4.1.1 Neutrale prikkels worden triggers 81 4.2 Stressreacties: vechten, vluchten of bevriezen 83 4.2.1 Hyper-arousal 84 4.2.2 Hypo-arousal 86 4.2.3 Window of tolerance 88 4.3 Hersenen in de overlevingsstand 91 4.4 De negatieve uitwerking van toxische stress op cognitieve functies 94 4.4.1 Gebrekkige executieve functies 94 4.4.2 Gebrekkige geheugenfuncties 95 4.4.3 Gebrekkig functioneren van taal 95 4.5 G

Specificaties

ISBN/EAN 9789085601098
Druk 5