• Gratis verzending
  • Al meer dan 1 miljoen studenten bestelden hier

Een eeuw van beeld en geluid

Hogenkamp, Bert Leeuw, Sonja de Wijfjes, Huub Fickers, Andreas

9789077806135 - Een eeuw van beeld en geluid
2e hands

Artikelomschrijving

De twintigste eeuw was een eeuw vol beeld en geluid. Niet alleen hoorde men geluiden die nog nooit waren gehoord maar het gebeurde via de radio ook op ongekende schaal. Televisie voegde daar nog eens een enorme hoeveelheid bewegend beeld aan toe. Wat was de invloed van die audiovisuele vloedgolf? Op het gedrag van mensen, op hun denken en hun gevoel? En wat betekenen technologische doorbraken als internet en de digitale media? Het boek Een eeuw van beeld en geluid geeft daarop een antwoord. Inleiding 1- De dageraad van de eeuw van Beeld en Geluid 1900 - 1930, door Huub Wijfjes en Bert Hogenkamp 2- Veelkleurige rqdiogemeenschappen 1930 - 1960, door Huub Wijfjes 3- Op zoek naar televisie 1925 - 1960, Andreas Fickers 4- Televisie verbindt en verdeelt 1960 - 1985, door Sonja de Leeuw 5- Radio als stemmingsregelaar 1960 - 2010, door Huub Wijfjes 6- Televisie en actief publiek 1985 - 2000, door Sonja de Leeuw 7- Televisie in een convergerend medialandschap 1995 - 2010 In hoofdstuk 1 staan Huub Wijfjes en Bert Hogenkamp stil bij de visionaire denkbeelden over de draadloze distributie van beeld en geluid in de 19de eeuw en de eerste pogingen om deze in de praktijk te verwezenlijken door pioniers als Hanso Schotanus à Steringa Idzerda.Vanuit een primair technologische omgeving dringt radio in korte tijd door tot de kern van de Nederlandse cultuur. In hoofdstuk 2 behandelt Wijfjes de periode waarin de radio het zinnebeeld van huiselijkheid werd, maar ook op grote schaal gemeenschappelijke ervaring schiep. Aan de orde komen onder meer de verweving van de radio met het culturele leven en de geleidelijke ontwikkeling van specifieke programmavormen. In hoofdstuk 3 analyseert Andreas Fickers de 'ups and downs' van de ontwikkeling van de televisie als wensdroom naar een concrete technologie, die zich in de jaren vijftig in Nederland institutionaliseerde als cultureel massamedium. In hoofdstuk

Specificaties

Auteur Hogenkamp, Bert Leeuw, Sonja de Wijfjes, Huub Fickers, Andreas
ISBN/EAN 9789077806135
Druk 1
€ 39,95
Verwachte bezorgdatum: 01-10

Artikelomschrijving

De twintigste eeuw was een eeuw vol beeld en geluid. Niet alleen hoorde men geluiden die nog nooit waren gehoord maar het gebeurde via de radio ook op ongekende schaal. Televisie voegde daar nog eens een enorme hoeveelheid bewegend beeld aan toe. Wat was de invloed van die audiovisuele vloedgolf? Op het gedrag van mensen, op hun denken en hun gevoel? En wat betekenen technologische doorbraken als internet en de digitale media? Het boek Een eeuw van beeld en geluid geeft daarop een antwoord. Inleiding 1- De dageraad van de eeuw van Beeld en Geluid 1900 - 1930, door Huub Wijfjes en Bert Hogenkamp 2- Veelkleurige rqdiogemeenschappen 1930 - 1960, door Huub Wijfjes 3- Op zoek naar televisie 1925 - 1960, Andreas Fickers 4- Televisie verbindt en verdeelt 1960 - 1985, door Sonja de Leeuw 5- Radio als stemmingsregelaar 1960 - 2010, door Huub Wijfjes 6- Televisie en actief publiek 1985 - 2000, door Sonja de Leeuw 7- Televisie in een convergerend medialandschap 1995 - 2010 In hoofdstuk 1 staan Huub Wijfjes en Bert Hogenkamp stil bij de visionaire denkbeelden over de draadloze distributie van beeld en geluid in de 19de eeuw en de eerste pogingen om deze in de praktijk te verwezenlijken door pioniers als Hanso Schotanus à Steringa Idzerda.Vanuit een primair technologische omgeving dringt radio in korte tijd door tot de kern van de Nederlandse cultuur. In hoofdstuk 2 behandelt Wijfjes de periode waarin de radio het zinnebeeld van huiselijkheid werd, maar ook op grote schaal gemeenschappelijke ervaring schiep. Aan de orde komen onder meer de verweving van de radio met het culturele leven en de geleidelijke ontwikkeling van specifieke programmavormen. In hoofdstuk 3 analyseert Andreas Fickers de 'ups and downs' van de ontwikkeling van de televisie als wensdroom naar een concrete technologie, die zich in de jaren vijftig in Nederland institutionaliseerde als cultureel massamedium. In hoofdstuk

Specificaties

Auteur Hogenkamp, Bert Leeuw, Sonja de Wijfjes, Huub Fickers, Andreas
ISBN/EAN 9789077806135
Druk 1