Menu
Sluiten
  • Home
  • Product
  • van pesten naar samenwerken
Bekijk

Van pesten naar samenwerken

Young, Sue
ISBN/EAN
9789077671801
Druk
1

Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor het gepeste kind: aspecten als veiligheid, geluk, eigenwaarde en leerresultaten komen in het geding. Ook voor de pester zijn er consequenties, en niet te vergeten: voor de rest van de klas. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de kinderen is bij pestgedrag heel ingrijpend. Scholen zijn dan ook verplicht een handelingsplan op te stellen om pesten te voorkomen en aan te pakken; een zogenoemd pestprotocol. Het grootste deel van de methodes die op scholen gebruikt worden tegen pesten, is echter probleemgericht. Dit is anders bij de Supportgroepaanpak, waarbij op een oplossingsgerichte manier pestgedrag omgebogen wordt in positief en betrokken gedrag in de klas. In deze door Sue Young ontwikkelde aanpak wordt niet gesproken over 'pesten' en 'schuld'. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en een positieve rol te spelen voor elkaar. Dit gaat verder dan symptoombestrijding: de Supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig groepsklimaat.

Uitverkocht


Van pesten naar samenwerken

Young, Sue
ISBN/EAN
9789491806865
Druk
3

'Het boek werkt zeer inspirerend, en "ademt" vanaf het begin de oplossingsgerichte benadering. Al lezend word je meegenomen in Young's denkwijze waarbij het vooral gaat om het erkennen en stimuleren van de kwaliteiten van leerlingen en het vergroten van het zelfvertrouwen. Young benut de talenten van leerlingen als vindplaats voor oplossingen, geeft hen de ruimte, werkt met hen samen en laat hen verantwoordelijkheid ervaren. Dit vraagt van ons allen een omslag in denken.' - Beter Begeleiden Met een voorwoord door Corry Wolters Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor het gepeste kind: aspecten als veiligheid, geluk, eigenwaarde en leerresultaten komen in het geding. Ook voor de pester zijn er consequenties, en niet te vergeten voor de rest van de klas. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de kinderen is bij pestgedrag heel ingrijpend. Scholen zijn dan ook verplicht een handelingsplan op te stellen om pesten te voorkomen en aan te pakken; een zogenoemd pestprotocol. Het grootste deel van de methodes die op scholen gebruikt worden tegen pesten, is echter probleemgericht. Dit is anders bij de Supportgroep-aanpak, waarbij op een oplossingsgerichte manier pestgedrag omgezet wordt in positief en betrokken gedrag in de klas. In deze door Sue Young ontwikkelde aanpak, wordt niet gesproken over 'pesten' en 'schuld'. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en een positieve rol te spelen voor elkaar. Dit gaat verder dan symptoombestrijding: de supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig klimaat. Sue Young zegt hierover: 'Scholen die werken volgens de oplossingsgerichte aanpak, streven niet alleen naar het verminderen van pesten, maar ook naar het creëren van een klimaat waar pestgedrag nooit een kans zal krijgen.'

Nieuw

€14,17
Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 26-08 bezorgd

Je digitale studiemateriaal wordt in augustus geactiveerd. Je krijgt hier vooraf een mailtje over.

Retourneren binnen 14 dagen

Ook artikelen met korting

Veiligheid eerst

Privacy staat voorop

Gratis verzending

Alles snel en gratis thuisbezorgd

Winkelwagen
Sluiten
Naar kassa
0 product(en) - €0,00