Menu
Sluiten

Communicatie in de gezondheidszorg

Soonius, J.
ISBN/EAN 9789059315792
Druk 2
Dit is een boek over gespreksvormen en gedragsvaardigheden in de algemene en geestelijke gezondheidszorg. Goede omgang met zorgvragers gaat onmisbaar gepaard met kennis en beheersing van gesprekstechnieken. Beknopt worden na een inleiding communicatie in afzonderlijke paragrafen gespreksvormen theoretisch toegelicht, met praktijkvoorbeelden woordelijk weergegeven (verbatim) en aangevuld met vele opdrachten en heldere beoordelingscriteria om zelf de vaardigheden te oefenen. Behandeld worden interviewen, probleem verhelderen (anamnese), adviseren, counselen, voorlichten, beoordelen en brengen van slecht nieuws. Belangrijk ook de aandacht voor de omgang met collegas in team en organisatie. Deze gedragsontwikkeling vraagt veel van gezondheidsmedewerkers om in wisselende situaties samenwerking te bevorderen. Aandacht voor de vaardigheden assertiviteit, discussie op niveau, debat, presentatie, vergaderen, coachen, intervisie, onderhandelen, conflict beheersing en sociale flexibiliteit. De op samenwerking gerichte vaardigheden leveren een bijdrage aan persoonlijk succes, waar anderen ook veel voordeel van zullen hebben. Het samenvoegen van gespreks- en gedragsvaardigheden in één werk maakt duidelijk welke brede gedragsontwikkeling van hulpverleners in de gezondheidszorg wordt gevraagd, in zowel de positie van hulpverlener als in die van collega in een organisatie.
€ 26,95
Vandaag besteld, 23-05 bezorgd
Aantal
Opvolger beschikbaar!
Compleet
Alles voor jouw opleiding
24/7 op de hoogte
Volg je bestelling in Mijn Studystore
Op tijd
Bij je thuisbezorgd

Communicatie in de gezondheidszorg

Soonius, Jacques
ISBN/EAN
9789024409587

Druk
1

De hulpverlener als communicator, samenwerker en organisator heeft meer aandacht gekregen bij de invoering van het competentiemodel CanMEDS voor (para)medische- en psychosociale opleidingen. Communiceren met de patiënt en het vermogen om in teamverband te werken worden eindelijk gelijkwaardig gesteld aan technische competenties. Communicatie in de gezondheidszorg sluit geheel aan op die ontwikkelingen door de aandacht te richten op communicatie, beheersing van gespreksvormen en samenwerkingsvaardigheden. Deze derde druk is aangevuld met de beschrijving van CanMEDS-rollen, motiveren en activeren, ethisch verantwoorden en interculturele communicatie. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden gesprekstechnieken behandeld: het inwinnen van informatie (interview, anamnesegesprek), adviseren, counselen, voorlichten, motiveren, brengen van slecht nieuws en beoordelen. Ieder aspect gaat gepaard met uitgebreide casuïstiek. Het tweede deel behandelt vaardigheden met betrekking tot de omgang met collega's in team en organisatie: assertief reageren, machtsvrij discussiëren, debatteren, presenteren, vergaderen, coachen, interviseren, onderhandelen en beheersen van conflicten. Dit boek is bestemd voor studenten in de (geestelijke) gezondheidszorg. Combinaties van verschillende paragrafen lenen zich uitstekend voor basistraining communicatie en workshops zoals praktijkbegeleiding. Ook voor professionals in de gezondheidszorg heeft dit boek veel te bieden, door de objectivering van de communicatieve competenties. J.W. Soonius is psycholoog, docent en trainer. Hij was jarenlang verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum en de School of Health en School of Social Work van Inholland Haarlem.
€ 27,50
Vandaag besteld, 25-05 bezorgd
Aantal
Winkelwagen
Sluiten