• Gratis verzending
  • Al meer dan 1 miljoen studenten bestelden hier

Bouwstenen voor betrokken jeugdbeleid

9789053567586 - Bouwstenen voor betrokken jeugdbeleid
2e hands

Artikelomschrijving

WRR VERKENNINGEN 15 'Bouwstenen voor betrokken jeugdbeleid' Het belang van de jeugd is al lang onomstreden. De gedachte dat ook een jeugdbeleid nodig is, is van recentere datum. De gangbare opvatting was dat opvoeding primair een zaak van de ouders is, dat scholen in de eerste plaats onderwijs moeten leveren, en dat het overheidsbeleid zich vooral moet richten op de zorg voor jeugd in problemen. Maatschappelijke veranderingen doen deze oude zekerheden en grenzen vervagen. Meerdere sferen van socialisatie zijn belangrijk geworden. Hoe kan er een pedagogisch perspectief ontwikkeld én gedeeld worden door de verschillende instanties? En hoe hun onderscheiden rollen te begrijpen? Op verzoek van de WRR heeft een aantal deskundigen hun visie gegeven op aspecten van de jeugd en het jeugdbeleid. Uitgangspunt daarbij is om verder te gaan dan een debat over de vormgeving van de institutionele zorg. De vraag gaat echter dieper: het gaat ook om de inhoud van pedagogische perspectieven en de wijze waarop instituties die al dan niet samen delen. In deze verkenning komen vragen aan de orde als: Wat betekent het dat jongeren steeds later zelfstandig (kunnen) worden? Wordt de invloed van ICT op de jeugd niet onderschat? Moet democratisch burgerschap hoofddoelstelling worden bij opvoeding en onderwijs? Hoe kan de integratie van verschillende opvangs- en opleidingspraktijken gestalte krijgen? De redactie werd gevormd door Peter van Lieshout, Marije van der Meij en Jan de Pree. De verkenning bestaat uit bijdragen van jo Hermanns, Jacob van Kokswijk, Gerrit Kronjee en Mieke van Stigt, Paul Leseman, Wim Meijnen, Adri van Montfoort, Kees Bakker en Saskia van Oenen, Wilma Vollebergh en Micha de Winter.

Specificaties

ISBN/EAN 9789053567586
Druk 1
Uitverkocht

Artikelomschrijving

WRR VERKENNINGEN 15 'Bouwstenen voor betrokken jeugdbeleid' Het belang van de jeugd is al lang onomstreden. De gedachte dat ook een jeugdbeleid nodig is, is van recentere datum. De gangbare opvatting was dat opvoeding primair een zaak van de ouders is, dat scholen in de eerste plaats onderwijs moeten leveren, en dat het overheidsbeleid zich vooral moet richten op de zorg voor jeugd in problemen. Maatschappelijke veranderingen doen deze oude zekerheden en grenzen vervagen. Meerdere sferen van socialisatie zijn belangrijk geworden. Hoe kan er een pedagogisch perspectief ontwikkeld én gedeeld worden door de verschillende instanties? En hoe hun onderscheiden rollen te begrijpen? Op verzoek van de WRR heeft een aantal deskundigen hun visie gegeven op aspecten van de jeugd en het jeugdbeleid. Uitgangspunt daarbij is om verder te gaan dan een debat over de vormgeving van de institutionele zorg. De vraag gaat echter dieper: het gaat ook om de inhoud van pedagogische perspectieven en de wijze waarop instituties die al dan niet samen delen. In deze verkenning komen vragen aan de orde als: Wat betekent het dat jongeren steeds later zelfstandig (kunnen) worden? Wordt de invloed van ICT op de jeugd niet onderschat? Moet democratisch burgerschap hoofddoelstelling worden bij opvoeding en onderwijs? Hoe kan de integratie van verschillende opvangs- en opleidingspraktijken gestalte krijgen? De redactie werd gevormd door Peter van Lieshout, Marije van der Meij en Jan de Pree. De verkenning bestaat uit bijdragen van jo Hermanns, Jacob van Kokswijk, Gerrit Kronjee en Mieke van Stigt, Paul Leseman, Wim Meijnen, Adri van Montfoort, Kees Bakker en Saskia van Oenen, Wilma Vollebergh en Micha de Winter.

Specificaties

ISBN/EAN 9789053567586
Druk 1