Menu
Sluiten
  • Home
  • Product
  • ict dienstverlening van ict beheer naar ict service management 2 e
Bekijk

Ict-dienstverlening - van ict-beheer naar ict service management, 2/e

Ruijs, L., Jong, W. De
ISBN/EAN
9789039525302
Druk
2

Binnen het werkveld van de Informatie- en Communicatietechnologie gaat veel aandacht uit naar het ontwerpen en ontwikkelen van (complexe) informatiesystemen en infrastructuren. Na ingebruikname van deze systemen en structuren breekt een fase aan waarin beheer en exploitatie centraal staan. Lang heeft dit beheer het karakter gehad van een in zichzelf gekeerde discipline die, vaak terugtrokken in de 'catacomben' van de organisatie, vooral op de techniek gericht was.
Met de introductie van Service Management staat niet langer de techniek, maar de behoefte vanuit bedrijfsprocessen centraal. De beheersing van de dienstverlening is daarbij het uitgangspunt. Dit boek beschrijft een groot aantal van deze aspecten en geeft met behulp van het IT Service Management Lemniscaat hier een algemeen kader voor. Onderwerpen die hierbij aan de orde komen zijn: kwaliteit van dienstverlening, opstellen van afspraken en het inrichten van ICT-organisaties. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan bestaande modellen voor ICT-beheer zoals Looijen, ITIL, ASL, BISL, MOF, IT Governance, CobiT en ISO20000. Behalve voor de theorie is er ook uitgebreid aandacht voor de praktijk. Daarbij worden de ontwikkelingen van het bedrijf Music2call gevolgd: gestart als hobby, maar uitgroeiend tot een grote internationale speler op het gebied van muziekverzorging bij evenementen.
In deel 1 worden algemene aspecten van dienstverlening beschreven en zien we hoe Music2call zich ontwikkelt tot een commercieel bedrijf. Aan de hand van het Service Management Lemniscaat wordt ingegaan op de dienstverlening van Music2call en de wijze waarop ICT daarbij ondersteuning biedt. In deel 2 staan de ICT-activiteiten centraal die binnen een bedrijf worden uitgevoerd. Hoe maakt men afspraken over dienstverlening? Welke functies, processen en taken moet men uitvoeren om aan die afspraken te voldoen? En hoe kan men dat meten? In het laatste deel wordt beschreven hoe de ICT-dienst-verleningsorganisatie projectmatig kan worde

Selecteer een type

Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 27-09 bezorgd
Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 27-09 bezorgd

Ict-dienstverlening

Ruijs, l.
ISBN/EAN
9789039526675
Druk
3

Binnen de ict gaat veel aandacht uit naar het ontwerpen en ontwikkelen van informatiesystemen en infrastructuren. Na ingebruikname van deze systemen breekt een fase aan waarin beheer en exploitatie centraal staan. Dit beheer was lange tijd vooral op de techniek gericht. Met de introductie van Service Management staat niet langer de techniek, maar de behoefte vanuit bedrijfsprocessen centraal. Dit studieboek voor het hoger onderwijs beschrijft een groot aantal aspecten binnen het werkveld van ICT Service Management en geeft de onderlinge relaties aan. Inmiddels zijn een groot aantal best-practices, modellen en methoden voor IT-dienstverlening beschikbaar en een aantal hiervan worden in dit boek toegelicht, zoals Looijen, ITIL, ASL, BISL, MOF, IT Governance, COBIT en ISO20000. De kern van het boek beschrijft een generieke benadering voor IT-dienstverlening: er zijn geen kant-enklare oplossingen, maar dienstverlening begint bij het maken van afspraken. Met behulp van het Service Management Lemniscaat - afgeleid van het Gapmodel uit de servicemarketing - wordt beschreven hoe klanteisen de basis vormen voor afspraken. Vervolgens moeten activiteiten geselecteerd worden die de borging vormen voor het nakomen van deze afspraken. Continu meten en regelmatig evalueren maken de plando-check-act cyclus van het Service Management Lemniscaat compleet. Uiteraard bieden best-practices, modellen etc. hierbij ondersteuning. Online support Via de pagina bij dit boek op www.academicservice.nl is aanvullend materiaal beschikbaar, waaronder meer informatie over de behandelde onderwerpen, een toelichting op de casus, een werkboek, diverse bijlagen en aantal extra vragen bij de stof.

Selecteer een type

Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 27-09 bezorgd
Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 27-09 bezorgd

Je digitale studiemateriaal wordt in augustus geactiveerd. Je krijgt hier vooraf een mailtje over.

Retourneren binnen 14 dagen

Ook artikelen met korting

Veiligheid eerst

Privacy staat voorop

Gratis verzending

Alles snel en gratis thuisbezorgd

Winkelwagen
Sluiten
Naar kassa
0 product(en) - €0,00