• Gratis verzending
  • Al meer dan 1 miljoen studenten bestelden hier

Scholen voor het leven kleine didactiek van de hoop in zeven stappen

Roebben, b.

9789033484858 - Scholen voor het leven kleine didactiek van de hoop in zeven stappen

Artikelomschrijving

Wat is een goede leraar? Iemand die zijn of haar vak beheerst, vlot communiceert met de klas en mee verantwoordelijkheid draagt voor het reilen en zeilen van de school? Ongetwijfeld, maar ook meer dan dat. Een goede leraar is doorheen dit alles ook een voorbeeld voor kinderen en jongeren en moet daarom verbonden zijn met morele en spirituele bronnen. In dit boek wordt het leerproces in zeven stappen ontrafeld en wordt onderzocht hoe de leraar als persoon, met een eigen professionaliteit en spiritualiteit, in elke stap aanwezig kan zijn. Een leerproces vraagt om volgehouden aandacht in voorbereiding en uitvoering, maar ook om de kunst van het loslaten. Kinderen en jongeren leren hun eigen weg te gaan, ondanks de consequente planning en het beheer van de leraar. Nieuwe inzichten uit de wereld van de (godsdienst-) didactiek en onderwijskunde komen aan bod en worden concreet doorvertaald naar het dagelijkse handelen van de leraar als ori├źntatiebaken voor kinderen en jongeren. Dit boek is zowel bedoeld voor studenten in leraren- opleidingen als voor hen die al een tijdje voor de klas staan en hun standpunt willen herschikken. Leraarschap wordt in dit boek beschouwd als een roeping, iets wat tegelijk grondeloos is en om woorden vraagt. Dit boek wil jonge en oudere leraren een taalspel aanreiken om hierover al verlangzamend in gesprek te komen, met zichzelf en met anderen, in de lerarenopleiding, op school of elders.. BERT ROEBBEN is hoogleraar godsdienstpedagogiek en -didactiek aan de Universiteit van Dortmund en doceerde voordien aan de universiteiten van Leuven en Tilburg. Zijn onderzoek is gericht op het snijpunt van jongeren en jongvolwassenen, levensbeschouwelijk onderwijs en theologie, in een context van toenemende pluralisering en globalisering.

Specificaties

Auteur Roebben, b.
ISBN/EAN 9789033484858
Druk 1
Helaas...
Uitverkocht

Artikelomschrijving

Wat is een goede leraar? Iemand die zijn of haar vak beheerst, vlot communiceert met de klas en mee verantwoordelijkheid draagt voor het reilen en zeilen van de school? Ongetwijfeld, maar ook meer dan dat. Een goede leraar is doorheen dit alles ook een voorbeeld voor kinderen en jongeren en moet daarom verbonden zijn met morele en spirituele bronnen. In dit boek wordt het leerproces in zeven stappen ontrafeld en wordt onderzocht hoe de leraar als persoon, met een eigen professionaliteit en spiritualiteit, in elke stap aanwezig kan zijn. Een leerproces vraagt om volgehouden aandacht in voorbereiding en uitvoering, maar ook om de kunst van het loslaten. Kinderen en jongeren leren hun eigen weg te gaan, ondanks de consequente planning en het beheer van de leraar. Nieuwe inzichten uit de wereld van de (godsdienst-) didactiek en onderwijskunde komen aan bod en worden concreet doorvertaald naar het dagelijkse handelen van de leraar als ori├źntatiebaken voor kinderen en jongeren. Dit boek is zowel bedoeld voor studenten in leraren- opleidingen als voor hen die al een tijdje voor de klas staan en hun standpunt willen herschikken. Leraarschap wordt in dit boek beschouwd als een roeping, iets wat tegelijk grondeloos is en om woorden vraagt. Dit boek wil jonge en oudere leraren een taalspel aanreiken om hierover al verlangzamend in gesprek te komen, met zichzelf en met anderen, in de lerarenopleiding, op school of elders.. BERT ROEBBEN is hoogleraar godsdienstpedagogiek en -didactiek aan de Universiteit van Dortmund en doceerde voordien aan de universiteiten van Leuven en Tilburg. Zijn onderzoek is gericht op het snijpunt van jongeren en jongvolwassenen, levensbeschouwelijk onderwijs en theologie, in een context van toenemende pluralisering en globalisering.

Specificaties

Auteur Roebben, b.
ISBN/EAN 9789033484858
Druk 1