Tussen thuis en school
Artikelomschrijving
Begeleiders op school realiseren zich dat elke leerling is ingeweven in een netwerk van relaties, in een eigen context. Centraal daarin staat de loyaliteit tussen ouders en kind: de vitale verbondenheid die begint bij het geven en ontvangen van het leven zelf. Deze band kan nooit echt afgebroken worden, en blijft voortdurend in beweging, zolang hij gekenmerkt en instandgehouden wordt door het onderling geven en ontvangen van passende zorg. Van deze dynamische loyaliteitsband gaat een sterke invloed uit op het schoolleven van de leerling. Wanneer bijvoorbeeld de onderlinge relatie tussen ouders en kind uit balans is geraakt of stagneert, komt dat dikwijls op school tot uiting in ongewoon gedrag en zwakke leerprestaties. Bij ernstiger problemen, bijvoorbeeld concentratiegebrek, faalangst, agressief en depressief gedrag, is er 'tussen thuis en school' dan ook vaak meer aan de hand dan we kunnen vermoeden. Het werkt verhelderend en helend als een begeleider de leerling dan benadert in diens context en met name aandacht geeft aan de loyaliteit met zijn ouders en het evenwicht daarin tussen geven en ontvangen.
Specificaties
Auteur | Mulligen, W. van, Gieles, P. Nieuwenbroek, A. |
ISBN/EAN | 9789033448706 |
Druk | 8 |
Artikelomschrijving
Begeleiders op school realiseren zich dat elke leerling is ingeweven in een netwerk van relaties, in een eigen context. Centraal daarin staat de loyaliteit tussen ouders en kind: de vitale verbondenheid die begint bij het geven en ontvangen van het leven zelf. Deze band kan nooit echt afgebroken worden, en blijft voortdurend in beweging, zolang hij gekenmerkt en instandgehouden wordt door het onderling geven en ontvangen van passende zorg. Van deze dynamische loyaliteitsband gaat een sterke invloed uit op het schoolleven van de leerling. Wanneer bijvoorbeeld de onderlinge relatie tussen ouders en kind uit balans is geraakt of stagneert, komt dat dikwijls op school tot uiting in ongewoon gedrag en zwakke leerprestaties. Bij ernstiger problemen, bijvoorbeeld concentratiegebrek, faalangst, agressief en depressief gedrag, is er 'tussen thuis en school' dan ook vaak meer aan de hand dan we kunnen vermoeden. Het werkt verhelderend en helend als een begeleider de leerling dan benadert in diens context en met name aandacht geeft aan de loyaliteit met zijn ouders en het evenwicht daarin tussen geven en ontvangen.
Specificaties
Auteur | Mulligen, W. van, Gieles, P. Nieuwenbroek, A. |
ISBN/EAN | 9789033448706 |
Druk | 8 |