Menu
Sluiten
  • Home
  • Product
  • orientatie op geschiedenis
Bekijk

Oriëntatie op geschiedenis

Riessen, M. van
ISBN/EAN
9789023247692
Druk
3

Geschiedenisonderwijs wordt in Nederland sinds enige tijd aangeboden in tien tijdvakken. De kern van de leerstof ligt vast in kenmerkende aspecten van elk tijdvak, bijvoorbeeld feodaliteit voor de vroege middeleeuwen of industrialisatie voor de negentiende eeuw. In totaal komen negenenveertig kenmerkende aspecten aan de orde. Samen vormen zij de oriënterende basiskennis voor de geschiedenislessen. In dit boek worden alle kenmerkende aspecten, verdeeld over tien hoofdstukken één tijdvak per hoofdstuk voor de vakleraar op heldere en overzichtelijke wijze besproken. Daarnaast zijn er voorbeelden van gebeurtenissen, personen en documenten. Aan de hand daarvan kan een onderwerp worden ingeleid of toegelicht. Ten slotte worden bij elk onderwerp Vragen van betekenis geformuleerd: zaken die te denken geven en die een goed aanknopingspunt bieden voor een gesprek met leerlingen over de zin en betekenis van themas in de geschiedenis. Met deze ingrediënten is dit boek een onmisbaar studieboek voor de toekomstige geschiedenisleraar en een handig naslagwerk voor de zittende leraar die zijn weg zoekt in het nieuwe lesprogramma. Over de redactie Marcel van Riessen is vakdidacticus geschiedenis aan de lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Frits Rovers is hoofd van de mens- en maatschappijvakken aan de lerarenopleiding van de Hogeschool van ­Amsterdam. Arie Wilschut is hoofddocent geschiedenis aan de Hogeschool van Amsterdam en stafmedewerker van het Instituut voor Geschiedenisdidactiek.

Uitverkocht


Oriëntatie op geschiedenis

Riessen, Marcel van
ISBN/EAN
9789023252191
Druk
4

Het geschiedenisonderwijs werkt in Nederland, van basisschool tot en met centraal examen, met tien tijdvakken. De kern van de leerstof ligt vast in een aantal 'kenmerkende aspecten' per tijdvak, bijvoorbeeld absolutisme in de tijd van regenten en vorsten (17e eeuw) en industrialisatie in de tijd van burgers en stoommachines (19e eeuw). In totaal komen negenenveertig kenmerkende aspecten aan de orde. Samen vormen zij de basiskennis waarmee leerlingen zich in de historische tijd moeten kunnen oriënteren. In dit boek worden alle kenmerkende aspecten, verdeeld over tien hoofdstukken - één tijdvak per hoofdstuk -op heldere en overzichtelijke wijze besproken. Daarnaast zijn er voorbeelden van gebeurtenissen, personen en documenten. Aan de hand daarvan kan een onderwerp worden ingeleid of toegelicht. Ook worden bij elk onderwerp 'Vragen van betekenis' geformuleerd: zaken die te denken geven en aanknopingspunten bieden voor een gesprek over de zin en betekenis van thema's in de geschiedenis. Er is aandacht voor de 'grote lijnen': historische verbanden over de tijdvakken heen. Ten slotte zijn aan elk hoofdstuk voorbeelden van historisch denken toegevoegd. Vanuit de specifieke historische inhoud van ieder hoofdstuk wordt getoond hoe inhoud verbonden kan worden met historische denkwijzen. Daarmee wordt een brug geslagen naar het handboek Historisch Denken onder redactie van Dick van Straaten. Met deze ingrediënten is Oriëntatie op Geschiedenis een onmisbaar studieboek voor de toekomstige geschiedenisleraar, een handig naslagwerk voor de zittende leraar en een handzame uitgave voor de in geschiedenis geïnteresseerde lezer die zoekt naar overzicht en samenhang. Over de redactie Marcel van Riessen is vakdidacticus geschiedenis aan de lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Frits Rovers is hoofd van de lerarenopleidingen in de mens- en maatschappijvakken aan de Hogeschool van ¬Amsterdam. Arie Wilschut is lector didactiek van de maatschappijvakken en hoofddocent gesc

Selecteer een type

Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 24-11 bezorgd
Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 24-11 bezorgd

Retourneren binnen 14 dagen

Ook artikelen met korting

Veiligheid eerst

Privacy staat voorop

Gratis verzending

Alles snel en gratis thuisbezorgd

Winkelwagen
Sluiten
Naar kassa
0 product(en) - €0,00