Menu
Sluiten

Het didactische werkvormenboek

Hoogeveen, P.
ISBN/EAN 9789023247685
Druk 10
In Het didactische werkvormenboek vindt de student een compleet overzicht van alle didactische werkvormen en een handreiking van wanneer welke werkvorm het beste ingezet kan worden. Iedere les staan leerkrachten voor de vraag welke werkvormen zij zullen inzetten. Daarbij moet de gekozen werkvorm niet alleen aansluiten bij het onderwerp, maar ook recht doen aan de verschillen tussen leerlin- gen. Als leerkracht heb je de keuze uit een enorme variatie aan werkvormen. Het didactische werkvormen- boek geeft een compleet overzicht en legt het verband met de theorie. Door de heldere en frisse vormge- ving en handige schemas navigeer je als student makkelijk door het boek en vind je eenvoudig de juiste werkvorm. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt de nodige achtergrondinformatie. Zo komt de relatie tussen didactische werkvormen en pedagogisch handelen aan bod, en wordt besproken welke werkvormen op welk moment het beste kunnen worden ingezet. Deel twee geeft vervolgens een uitputtend overzicht van de verschillende soorten didactische werkvormen. Deze worden stuk voor stuk beschreven en toegelicht, waarbij telkens zowel de sterke als de zwakke kanten van de betreffende werkvorm worden benoemd. Ten slotte vat een alfabetisch overzicht de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen nog eens samen. Het didactische werkvormenboek is bedoeld voor alle HBO-studenten die in hun professionele loopbaan te maken krijgen met lessituaties, en is bijzonder geschikt voor de diverse lerarenopleidingen en de opleiding tot leerkracht in het basisonderwijs. Daarnaast is het boek ook geschikt voor studenten onderwijskunde en onderwijspedagogiek.
Opvolger beschikbaar!
Compleet
Alles voor jouw opleiding
24/7 op de hoogte
Volg je bestelling in Mijn Studystore
Op tijd
Bij je thuisbezorgd

Het didactische werkvormenboek

Hoogeveen, Piet Winkels, Jos
ISBN/EAN
9789023255611

Druk
12

Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen.

In deze twaalfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs meer aandacht aan het gebruik van (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent.

Er zijn nieuwe werkvormen bijgekomen en een aantal werkvormen is geactualiseerd.

Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk!

Auteurs
Piet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Hij was van 1977 tot 2015 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen.

Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.
€ 39,95
Op voorraad
Op voorraad. Vandaag besteld, uiterlijk 24-05 bezorgd
Aantal
Winkelwagen
Sluiten