• Gratis verzending
  • Al meer dan 1 miljoen studenten bestelden hier

Omgevingsonderwijs

Manen, I. Van & M. Van Riesen

9789023241317 - Omgevingsonderwijs

Artikelomschrijving

"'Omgevingsonderwijs' - het leren in, van en over je eigen leefomgeving - is een in veel opzichten aantrekkelijke vorm van onderwijs. Het biedt volop mogelijkheden voor onderzoekend, producerend en authentiek leren. Het motiveert: erop uit met je leerlingen, de polder in, de wijk door, het museum in, dat doorbreekt de routine van het dagelijkse schoolwerk en kan het saamhorigheidsgevoel in de klas versterken. Het ontwerpen van omgevingsonderwijs is een enorme opgave. 'Omgevingsonderwijs, van project naar praktijk' helpt scholen en culturele instellingen bij het (samen) opzetten en uitvoeren van omgevingsonderwijs. Aan de hand van tal van praktijkvoorbeelden geeft het antwoord op vragen als: hoe plooi je buitenschoolse onderzoeksopdrachten in het rooster? Wat is nodig aan voorbereiding in de klas? Hoe maak je groepsopdrachten waar álle leerlingen echt aan bijdragen? Hoe beoordeel je zulke opdrachten? Waar kun je subsidie voor je project aanvragen? Hoe zet je een project om in iets blijvends? Steeds wordt geprobeerd de zaak te benaderen vanuit het perspectief van de school én dat van culturele instellingen, groot en klein. 'Omgevingsonderwijs, van project naar praktijk' is de neerslag van jarenlange ervaringen met omgevingsonderwijs in het Proefproject Omgevingsonderwijs Noord-Holland. Het bevat voorbeelden van geslaagde opdrachten en projecten, maar wijst ook op valkuilen want die zijn talrijk. De auteurs delen een jarenlange ervaring in het samen met scholen en culturele instellingen maken van omgevingsonderwijs. Marcel van Riessen is werkzaam op de lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam, zijn voormalige collega Idzard van Manen werkt bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. "

Specificaties

Auteur Manen, I. Van & M. Van Riesen
ISBN/EAN 9789023241317
Druk 2
Helaas...
Uitverkocht

Artikelomschrijving

"'Omgevingsonderwijs' - het leren in, van en over je eigen leefomgeving - is een in veel opzichten aantrekkelijke vorm van onderwijs. Het biedt volop mogelijkheden voor onderzoekend, producerend en authentiek leren. Het motiveert: erop uit met je leerlingen, de polder in, de wijk door, het museum in, dat doorbreekt de routine van het dagelijkse schoolwerk en kan het saamhorigheidsgevoel in de klas versterken. Het ontwerpen van omgevingsonderwijs is een enorme opgave. 'Omgevingsonderwijs, van project naar praktijk' helpt scholen en culturele instellingen bij het (samen) opzetten en uitvoeren van omgevingsonderwijs. Aan de hand van tal van praktijkvoorbeelden geeft het antwoord op vragen als: hoe plooi je buitenschoolse onderzoeksopdrachten in het rooster? Wat is nodig aan voorbereiding in de klas? Hoe maak je groepsopdrachten waar álle leerlingen echt aan bijdragen? Hoe beoordeel je zulke opdrachten? Waar kun je subsidie voor je project aanvragen? Hoe zet je een project om in iets blijvends? Steeds wordt geprobeerd de zaak te benaderen vanuit het perspectief van de school én dat van culturele instellingen, groot en klein. 'Omgevingsonderwijs, van project naar praktijk' is de neerslag van jarenlange ervaringen met omgevingsonderwijs in het Proefproject Omgevingsonderwijs Noord-Holland. Het bevat voorbeelden van geslaagde opdrachten en projecten, maar wijst ook op valkuilen want die zijn talrijk. De auteurs delen een jarenlange ervaring in het samen met scholen en culturele instellingen maken van omgevingsonderwijs. Marcel van Riessen is werkzaam op de lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam, zijn voormalige collega Idzard van Manen werkt bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. "

Specificaties

Auteur Manen, I. Van & M. Van Riesen
ISBN/EAN 9789023241317
Druk 2