Menu
Sluiten

Review: Good to Great

Wil je na je studie een onderneming beginnen? Of manager worden?

Dan is Good to Great van Jim Collins een must read. Deze ‘evergreen’ vertelt je hoe je een bedrijf opbouwt dat ver boven de massa uitstijgt. Want een goed bedrijf is niet goed genoeg. Bouw een geweldig bedrijf! Dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat? Ik ben zelf ondernemer, en niet zo’n managementboeken lezer, maar Good to Great heb ik inmiddels meerdere keren gelezen. Hij ligt bij wijze van spreken op mijn nachtkastje. En als ondernemer heb ik er veel aan. Heel veel.

Good to great

Jim en zijn team onderzochten een paar jaar lang de bedrijven in de Fortune 500. Het viel hen op dat een aantal bedrijven het jarenlang best goed deden en dan plots door het plafond gingen qua prestaties. Opeens werden ze geweldig. Ze accelereerden en lieten de concurrentie ver, ver achter zich. Wat maakt deze bedrijven anders? En wat kunnen anderen daarvan leren?

Het type leiderschap en het hebben van de juiste mensen bleek een belangrijke factor. Alle ‘geweldige’ bedrijven bleken een dienstbare leider te hebben. Een type 5 leider zoals Collins deze mensen classificeert. Bedrijven met een type 4 leider worden goed, sommige zelfs heel goed, maar nooit geweldig. Zij leunen teveel op hun leider en de leider heeft te weinig vertrouwen in zijn mensen. Hij is ‘het genie met duizend helpers’. Daarmee komt een bedrijf ver volgens Collins, maar het wordt nooit geweldig. Daarvoor is een leider nodig die geen persoonlijke ambitie heeft, maar een ambitie voor het bedrijf. Iemand die dienstbaar is en de juiste mensen aan zich weet te binden. Dus, wil je geweldig worden, dan moet je type 5 leiderschap ontwikkelen. Dat betekent minder ego, meer aandacht voor het succes van anderen.

Verder bleken de type 5 leiders de harde feiten onder ogen te kunnen zien: ze bleven niet pappen en nathouden, maar maakten radicale keuzes. Keuzes die andere leiders niet durven te nemen. Ze focussen oprecht op wat het bedrijf het beste kan, waar ze het meest in geloven en ze bedachten een manier om daar een economisch voortbestaan op te bouwen. Als je iets doet wat je écht goed kan en iets doet waar je écht in gelooft, dan komt het goed zo laat Colins aan de hand van verschillende voorbeelden zien. Deze keuze betekenden in eerste instantie niet per se meer omzet (daar hielden andere leiders aan vast), maar op de langere termijn betaalde deze keuzen zich uit. Meer dan dubbel zo bleek. 

Het belangrijkste inzicht – en ook meest bruikbaar voor de gemiddelde ondernemer en manager – is dat geweldige bedrijven ongelofelijk volhardend bleken. Ze haalden eerst de juiste mensen aan boord, bepaalden vervolgens een heel heldere koers en werkten dan dag in, dag uit aan het in gang krijgen van het vliegwiel. De ene dag duwden ze harder tegen het vliegwiel dan de andere dag, maar ze bleven duwen en duwen in de goede richting. Totdat het vliegwiel het punt bereikte dat het vanzelf begon te draaien. Om niet meer te stoppen. Een geweldig bedrijf is geboren!


Meer goede tips en deals die je helpen bij je studie?

Studystore wil je helpen je studie een eitje te maken.

Meer Slim Studeren
Winkelwagen
Sluiten
Naar kassa
0 product(en) - €0,00